• Breinbewust Leren
  • Trainingen Onderwijsprofessionals
  • Individuele Begeleiding

Interleaving

Gepubliceerd op 23 november 2021 om 13:04

Interleaving

In mijn vorige blog schreef ik over de eerste effectieve leerstrategie: gespreid leren. Vandaag kijk ik met jullie naar de tweede effectieve leerstrategie, namelijk: 'interleaving'. Ik gebruik hier de Nederlandse term ‘vlechten’ voor. Ook hier geldt dat het draait om ACTIEF leren. Kost dit meer moeite? Ja! Is het op de lange termijn beter dan in blokken leren? Reken maar!

Interleaving (of ‘vlechten’) betekent het afwisselen van verschillende onderwerpen of vragen. De hersenen moeten zo actief aan het werk, omdat ze meer moeite doen dan wanneer je alles in blokken leert. Toch wordt er op scholen nog heel veel in blokken gewerkt: thema 1 klaar? Dan gaan we naar thema 2. Thema 2 klaar? Dan gaan we naar thema 3…etc.

Begrijpelijk, want veel lesmethodes zijn zo opgebouwd en die wil je als docent wel afwerken! Toch help je leerlingen meer als je onderwerpen afwisselt.

 

Voorbeeld

Stel je moet leren hoe je de inhoud van ruimtelijke figuren (driehoek D, cirkel C en rechthoek R) berekent bij wiskunde. Dan kun je dit op twee manieren doen:

  • DDDDDCCCCCRRRRR (bloksgewijs)
  • DRCDCRCDRCRDCRD (gevlochten)

Als je in blokjes leert, dan wennen jouw hersenen aan de oefening en gaan ze over op herkennen in plaats van kennen; de bekende ‘automatische piloot’. Je bent dan vooral bezig met jouw werkgeheugen. Op de korte termijn heeft dat effect, maar op de lange termijn dus niet.

Leer je vlechtend, dan moet je switchen tussen taken en dat kost moeite. Jouw hersenen moeten actief aan de slag, dus informatie zal beter en sneller opgeslagen worden in het langetermijngeheugen: dat is de definitie van leren!

 

Voordelen

Vlechten heeft dus een aantal voordelen, zoals:

  • Informatie wordt sneller en beter opslaan in het langetermijngeheugen
  • Sneller verbanden zien tussen verschillende onderwerpen
  • Leren welke oplossingsstrategie je moet gebruiken bij beantwoorden van vragen
  • Informatie beter overzetten naar een andere context (‘transfereren’)

Vlechten heeft dus heel veel voordelen! Houdt de website in de gaten voor werkvormen die je kunt inzetten in jouw lessen!

 

Voorwaarden

Wissel niet van onderwerp voordat je het ene onderwerp goed begrijpt, anders belast je jouw werkgeheugen! Daarnaast is het belangrijk dat de onderwerpen waartussen je afwisselt iets met elkaar te maken hebben! 

 

Werkvormen

Nu vraag je je misschien af: ‘hoe kan ik deze strategie inzetten tijdens mijn lessen?’.

  1. Vragenpot: Leerlingen schrijven aan het einde van elke les een open vraag + antwoord op een strookje papier. Jij verzamelt deze en zoekt hier de 3 beste uit. Deze stop je in de vragenpot! Na verloop van tijd heb je genoeg vragen verzameld om af en toe een vraag uit de pot te nemen en de leerlingen voor te leggen. Laat leerlingen het antwoord opschrijven, zodat iedereen de kans krijgt om te antwoorden.
  2. Vragenvuur: Geef kleine toetsjes waar niks op het spel staat! Stel in deze toets 1 vraag over vorige les, 1 vraag over vorige week en 1 vraag over vorige maand (bijvoorbeeld). Zo vlecht je de stof en ben je ook nog eens gespreid aan het leren. Win-win!
  3. Mix & Match: maak 2 boxen met verschillende thema’s. Vul deze met woorden/begrippen en laat leerlingen verbanden zoeken en uitleggen tussen deze woorden. Het werkblad + uitleg vind je op ymteaching.nl/lesmateriaal! Deze kun je gratis downloaden.

« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.