• Breinbewust Leren
  • Trainingen Onderwijsprofessionals
  • Individuele Begeleiding

Gespreid Leren

Gepubliceerd op 14 november 2021 om 13:49

We hebben allemaal wel eens dat rijtje woordjes erin gestampt de avond (of zelfs de pauze) voor een toets. Met een beetje geluk haal je een voldoende, maar zodra je het lokaal uitloopt, ben je nagenoeg alles vergeten. Stampen (of ‘cramming’) werkt dus soms, maar alleen op de korte termijn. Als je wil leren/onthouden op de lange termijn (en dat is eigenlijk de definitie van leren), dan zul je jouw leermomenten moeten spreiden over de tijd!


Gespreid Leren
Wat is gespreid leren eigenlijk?

Gespreid leren is de 1e van 4 effectieve leerstrategieën.

Met gespreid leren kun je jouw leerprestaties verbeteren, zonder meer tijd kwijt te zijn! Je zorgt namelijk voor meer tijd tussen jouw leermomenten, zodat je meer herhalingen kunt inbouwen. Met andere woorden: 3x 20 minuutjes verspreid over 3 dagen is effectiever dan 1x 60 minuten op 1 dag. Stampen zorgt snel voor een overbelasting van je werkgeheugen, waardoor delen van de stof nooit onthouden zullen worden! 

 

Herhalen

Belangrijk onderzoek op dit gebied is gedaan door Hermann Ebbinghaus. Hij ontwikkelde zelf een taal (met allerlei fantasiewoorden) en probeerde deze taal te leren. Hij ontdekte dat er minimaal 3 herhalingen nodig zijn om stof echt goed te kunnen onthouden en dus leren. Hoe vaker je iets herhaalt, hoe makkelijker de stof opgehaald kan worden uit je langetermijngeheugen. Voor leerlingen zal gespreid leren moeilijker voelen dan stampen, maar dat is nou net de bedoeling! Actief leren is ook uitdagender, maar daardoor wel effectiever.

 

Hersenverbindingen

Je wilt graag dat jouw hersenen meer verbindingen maken tussen hersencellen. De twee belangrijkste voorwaarden: herhalen en je hersenen actief gebruiken! Hoe actiever je jouw hersenen gebruikt tijdens het leren, hoe sterker die hersenverbindingen worden en hoe beter informatie wordt opgeslagen.

Voor jou als docent ook heel belangrijk in de les. Zorg dat stof voldoende herhaald wordt en dat er tijd tussen zit. 

Geef leerlingen tijd

Veel te vaak zie ik het gebeuren dat leerlingen de proefwerkstof vlak voor een toets te horen krijgen. In mijn eerdere blog over plannen, heb je gezien waarom dit voor leerlingen funest kan zijn. Mijn dringend advies aan docenten: geef proefwerkstof minimaal 2 weken van tevoren op! Zo hebben leerlingen de tijd om die herhalingsmomenten in te bouwen, ook als de hoeveelheid stof wat meer is. Ook kun je leerlingen helpen met plannen van de stof. 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.