Plannen

Gepubliceerd op 30 september 2021 om 15:41

In mijn werk kom ik over het algemeen 4 soorten leerlingen tegen als het gaat om plannen:

  1. 'Ik plan graag! Me aan de planning houden lukt niet altijd, maar toch wel aardig.'
  2. 'Ik weet wel dat ik moet plannen, maar het lukt me gewoon niet...het kost ook zoveel tijd.'
  3. 'Zo vaak geprobeerd, maar dan komt er weer iets tussen of ben ik langer bezig dan gedacht...Dan houd ik er maar mee op!'
  4. 'Plannen? Dat hoeft niet...ik heb dat allemaal in mijn hoofd of ik kijk gewoon even op Magister!'

Herkenbaar?

Uitdaging

Plannen is en blijft een uitdaging. Mensen zijn over het algemeen niet geprogrammeerd om te plannen. Voor leerlingen is het nóg moeilijker. Niet omdat ze het niet willen (al is dat soms ook waar), maar omdat hun hersenen daar simpelweg nog niet klaar voor zijn! 
Plannen is een vaardigheid die wij leerlingen moeten aanleren; er is een gedragsverandering nodig en dat kost natuurlijk tijd. 

Als mijn leerlingen eenmaal beginnen met plannen merken ze snel dat het ze veel oplevert! Minder stress, overzicht, minder uitstellen en iets meer vrije tijd; vooral dat laatste is een mooie bonus voor veel leerlingen ;-)! 

Wat helpt?

Zoals gezegd is plannen een uitdaging. Probeer tijdens het plannen eens de WWHH-vragen te beantwoorden. Zo wordt het beginnen aan je huiswerk een stuk laagdrempeliger en is de kans groter dat het plannen ook echt werkt!

  • WAT? Vaak zie ik leerlingen plannen met hele goede bedoelingen, maar zijn deze planningen erg onduidelijk. Er staat bijvoorbeeld 'GS leren', maar niet wat je precies van geschiedenis gaat leren. Een paragraaf? Een hoofdstuk? Aantekeningen? Ben zo concreet en specifiek mogelijk. Een ander moet jouw planning kunnen zien en aan jouw huiswerk beginnen, dan ben je specifiek!
  • WANNEER? Hier komt de bekende leerstrategie gespreid leren om de hoek kijken. Deze leerstrategie zegt dat we gespreid over de tijd in kleine stukjes moeten leren, zodat we herhalingen inbouwen! 4x vijftien minuutjes is effectiever dan 1x een uur. Hak je leer-/maakwerk dus in 'hapklare brokjes'! In de bioscoop is de popcorn ook altijd op voordat de film begint, want die kleine stukjes eet je heel makkelijk weg!
  • HOE? Beschrijf duidelijk in je planning hoe je iets gaat leren. Als je wil beginnen met jouw taak, dan hoef je daar niet meer over na te denken! Elk vak heeft natuurlijk enigszins zijn eigen aanpak. Zorg altijd voor een leerstrategie die jouw hersenen actief maakt en die moeite kost! 
  • HOELANG? Onze aandacht lang bij een taak houden is moeilijk, laat staan een taak die we eigelijk niet zo leuk vinden (zoals leren). Onderzoek wijst uit dat we ons ongeveer 25 minuutjes écht kunnen concentreren aan een stuk. Daarna zijn onze hersenen liever met andere dingen bezig en slaan we dus minder informatie op. Zorg dan ook dat jouw taken niet te lang/groot zijn! Schrijf de tijd erbij en zet als je wil een timer aan. Ook hier geldt: hapklare brokjes die niet langer dan 25 minuutjes duren. Ben eens eerlijk: 2x 25 minuutjes leren klinkt toch beter dan een uur leren!

Als je deze vragen beantwoordt bij elke taak, dan maak je alles een stuk laagdrempeliger en is de kans groter dat je je aan de planning kunt houden!

Extra tips

Plan altijd een buffer in voor jezelf! Wij overschatten onszelf heel graag; daar zijn we goed in. Vaak denken we sneller klaar te zijn met een taak dan we eigelijk kunnen. Denk je: 'Oh, voor deze opgaven heb ik 15 minuutjes nodig', plan dan bijvoorbeeld 25 minuutjes! Zo zorg je ervoor dat jouw planning niet meteen in duigen valt als je een beetje uitloopt of als je onverwacht even naar de winkel moet voor pap of mam ;-)!


Een planning maken kost wat tijd, maar het levert onder de streep altijd tijd op! Kijk 2 weken vooruit in Magister, zodat je op een vaste dag in de week iets langer kunt plannen en vervolgens alleen maar hoeft aan te vullen waar nodig. Zo zorg je dat je niet teveel tijd kwijt bent voordat je echt aan het werk gaat. 

 

Beloon jezelf en pak tussen verschillende taken een korte pauze (zo'n 5 minuutjes)Dan wordt in je hersenen hetzelfde stofje aangemaakt als wanneer je een lekker stuk chocolade eet. Je kunt jezelf natuurlijk ook gewoon trakteren op een stukje chocolade :D!


 »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.